Z úcty k Fischerovi - R,Boldocki

19.10.2015 16:37

Pred niekoľkými týždňami som si odskočil na stránku chess.com trochu si zahrať blicky. Čakal ma tam trochu divný odkaz. Od istého Jara, Slováka z Austrálie. „Tím ťa súrne prosí o pomoc,“ čítal  som prekvapene. „ Ukáž, že si ochotný spolu s nami sa vzoprieť dominujúcim Srbom, ktorí nás chcú pošliapať'.“

Chvíľu mi to trvalo, kým som si dal dva  a dva dokopy.Jaro má v rámci portálu na starosti medzinárodné zápasy a Slovensko hralo s mojou rodnou krajinou dôležitý zápas o postup do vyššej divízie. Ak som dobre pochopil, medzi základy úspechu v tímových súťažiach na chess.com patrí postaviť na zápas čo najviac hráčov. Preto to naliehanie. Ak by som sa zaregistroval, dostal by som súpera zo Srbska, s ktorým by som zohral dva korešpondenčné zápasy, s bielymi aj čiernymi. Ibaže, v čase, keď som si prečítal odkaz, registráciu už uzavreli. Mrzelo ma to trojnásobne. Jednak to vyzeralo na dobrú zábavu, jednak to bola príležitosť zoznámiť sa s nejakým Srbom,ale hlavne som mohol trochu pomôcť kolegom šachistom.

Jarovi som sa ospravedlnil. A aby videl, že to myslím vážne, prihlásil som sa na prvý ďalší zápas. Aj ten bol prestížny, hrali sme s Američanmi. Zakrátko som dostal ďalší odkaz a nešlo o poďakovanie, ako som predpokladal. „Prihlásil si sa do šachu, kde figúry budú rozhádzané na začiatku v jednej z 960-tich pozícií. Naozaj to chceš hrať?“ pýtal sa ma Jaro.  Až tak veľmi som teda po tom netúžil. Ale zaplo mi, že ide o povestný Fischerov šach známy aj pod názvom šach 960. Počítač vám vygeneruje jednu z 960 náhodných pozícií a hra sa môže začať.  Už z úcty ku géniovi  som sa rozhodol to vyskúšať. „Tak veľa zdaru.Je to ako pokračovanie po niekom, čo ho vyniesli z krčmy,“ povzbudil  ma Austrálčan. „Nevadí, v krčme sa trochu orientujem,“ pokúsil som sa o humor.

Mojim súperom bol chlapík s prezývkou Alvino2009. Ako sa ukázalo, nešlo o žiadneho Capablancu,ale na tom teraz nezáleží.  Keď som sa pozrel na pôvodné postavenie figúr, naozaj to vyzeralo prazvláštne. Teda,pinčlovia boli v úplnom poriadku, ale ten zvyšok akoby skladalo trojročné dieťa. Veža, kráľ, veža, potom jazdec, dvaja strelci, ďalší jazdec a nakoniecdáma. Celkom ma prešla chuť po hre, chvíľu som dokonca vážne uvažoval, že Alvinovi ponúknem remízy, aby sa tento experiment čo najskôr skončil. Ale už po dvoch-troch ťahoch ma partia zaujala. Je to skutočné osvieženie, keď sa nemôžete spoliehať na zaužívané, naučené otvorenia, ale od samého začiatku musíte analyzovať  a hodnotiť pozíciu.  A čím hlbšie sa zamýšľate, o to viac skrytých možností a nástrah objavujete. Normálne ma to bavilo, a to mi ešte nikto nepovedal, že môžem robiť aj rošádu. Ten Fischer predsa len nebol takýblázon, za akého ho mnohí považovali.

Aby pôžitok z novej šachovej skúsenosti bol dokonalý, postaral sa Alvino. Ako som povedal, nešlo o veľmi silného hráča. Najprv ma nechal útočiť,  potom si nevšimol dve jednoduché obete, a tak mi otvoril cestu k pomerne efektnému víťazstvu.

Inými slovami, ak sa ma pýtate na tento netradičný šach, odporúčam. Minimálne dovtedy, kým nenarazím na silnejšieho súpera.

P.S.

Prikladám aj linky na partie s Alvinom2009, kebyže mal niekto záujem pozrieť si ich.

https://www.chess.com/echess/game?id=119273872

https://www.chess.com/echess/game?id=119273874