Ako sa baviť šachom - M.Mandák

12.06.2016 11:33
Napríklad tak ako ja. Kúpiť si tablet. Sú rôzne značky, ja používam a doporučujem LENOVO, osempalcový, cena okolo 100 euro. Používanie tabletu je zásadne jednoduchšie ako počítača, lebo systém tabletu Android je stavaný viac na prezeranie a používanie aplikácií. Ľudia, ktorí si užívajú spústy nervov s Windowsami sa pri tabletoch iba blažene usmievajú.  Je spústa šachových aplikácií do tabletov, ktoré sú poväčšine zadarmo. Ich nainštalovanie trvá asi jednu minútu a po spustení ich možno používať do sýtosti. Ja mám asi desať šachových aplikácií, jedna lepšia ako druhá. Niektoré som si priplatil, ceny sa pohybujú okolo 5 euro, ale aj s bezplatnými apkami sa dá užiť spústa zábavy. Veľkou zábavou pre šachistu je online šach na tablete. Šachista si leží na gauči s tabletom. Má nainštalovanú aplikáciu - doporučujem - LICHESS, ktorá je bezplatná. Jej inštalácia trvala asi minútu, potom sa bolo dobre zaregistrovať, na to sa najľahšie použije gmailový účet u mňamiro.mandak@gmail.com. Každý má samozrejme ten svoj aj s heslom. Potom už ide všetko ako po masle. Celý deň Lichess neustále štartuje turnaje. Minútové, trojminútové, päťminútové, desaťminútové aj dlhšie, klasický šach, fischerov náhodný šach, žravý šach a čojaviem aký ešte.  Pomocou nainštalovanej apky LICHESS do turnaja nastúpim na začiatku a po hodine či dvoch je mu koniec. Môžem pristúpiť aj priebežne a aj vystúpiť kedy chcem. Má vlastný systém hodnotenia, po každej partii vidím aktualizované svoje poradie a svoj interný koeficient.  Po partii mi program automaticky dohadzuje ďalšieho súpera. Pokiaľ sa nerozhodnem turnaj opustiť. Turnaje idú v kuse, nonstop dvadsaťštyri hodín denne. Okrem turnajov, môžem hrať aj priateľskú partiu so svojim šachovým kamarátom, napríklad Munkom, Rathouským, Bronišom či Hankerom, ktorému pošlem špeciálny link a hráme iba dvaja koľko sa nám chce. Juhaniaka medzi nádejnými adeptami na dvojhry zatiaľ nespomínam, lebo jeho čas na kúpu tabletu ešte len príde. V aplikácii sú aj iné možnosti, ale dve spomenuté považujem za zásadné. Sila hráčov je primeraná, väčšinou sa umiestňujem v hornej tretinei turnaja. Sú aj iné dobre urobené apky, napríklad CHESS24, ale tam tuším nie sú turnaje. Doteraz som hrával HRAJSACH, ale nemajú turnaje a pocitovo sú horší ako LICHESS. Poznal som aj zopár nadšencov iných servrov, ale poľský KUBIK s jeho miestnosťami ma držal iba chvíľu.
Viem, že každý človek má svoje tempo a smery posúvania. Aj mne kedysi Karol Ruckschloss doporučoval kúpu tabletu, ale trvalo mi ďalších pár rokov, kým mi došla jeho rada do palice a tablet som si kúpil až pred niečo vyše rokom. Teraz nechápem, že som vtedy nechápal. Aj preto tento príspevok s pokusom osvetliť, osvietiť či pomôcť.