Hrozba ako vynútenie

Ukážka č.1 - Biely na ťahu vyhrá!
 
V ukážke č.1 dochádza na útok bieleho proti malej rošáde súpera. Proti trom figúram je čieny kráľ chránený iba pešiakmi bezmocný. Napriek tomu musí biely hrať presne a bez obetí materiálu to iste nepôjde. 1.Jf6+ Kh8 2.Dh4. Je dôležité, že okrem hrozby matu na h7, biela dáma kontroluje pole f6 a necháva voľné pole pre prípadný útok veže z poľa h5. Teraz nejde 2.-gxf6, lebo 3.Dxf6+ Kg8 4.Vg5 mat. Takže 2.-h6 3.Vh5 gxf6 4.Vxh6 Kg7 5.Vh7+Kg6 6.Dh5 mat. 
Ukážka č.2 - Biely na ťhu vyhrá!
 
V ukážke č.2 stojí biely na pokraji prehry. Exponovaný čierny kráľ však umožní pomocou matovej hrozby vynútiť otvorenie štvrtej rady a vyšachovanie dámy. Takže 1.e4 s hrozbou Df5 mat 1.-dxe3 je teda vynútené fatálne oslabenie štvrtej rady s dámou na jej konci. 2.Df6 Kd5. Teraz treba došachovať kráľa na štvrtú radu, ale tak, aby bol dostatočne ďaleko od svojej dámy. 3.De6+ Kd4 4.Dg4+ s ďalším braním dámy. Naopak, 3.Dd6+ by bolo hrubou chybou, lebo čierny kráľ sa dostatočne priblíži po 3.-Kc4 ku svojej dáme a už ju nemožno vyšachovať. Záver pri presnom 3.De6+ je technicky vyhraný, ale bez volňáska a5 by bola realizácia ťažká, lebo dvaja zajaci príliš zamestnávajú dámu bieleho. Pozrite si možný záver na šachovničke. 
Ukážka č.3 - Biely na ťahu vyhrá!
 
V ukážke č.3 je čierny kráľ zamotaný v pavučinách súperových pešiakov a jeho dáma na chvoste diagonály mu tiež pomáha k porážke. Pokiaľ však biely plusy svojej pozície nerozpozná a pokúsi sa minimalizovať materiálne deficity doberaním strelca, tak je jeho pozícia zrelá na prehru. 1.Kg7 s hrozbou 2.Df7 mat je prinútený biely prchať do priestoru 1.-Kd5, ale dlho mu to nevydrží. 2.Da8+. 2.-Dc4 vedie po 3.Da6+ k strate nešťastne umiestnenej dámy, takže naspäť 1.-Ke6, ale do matu: 2.Dg8+ Ke7 3.Df8+ Ke6 4.Df7 mat. Namiesto prchania do priestoru s matovým návratom sa dalo skúsiť aj 1.-d5, ale potom vychádza 2.Df6 mat. 
Ukážka č.4 - Čierny na ťahu vyhrá!
 
Jednoduchá ukážka č.4 ukazuje akú silu môže mať spolupráca V+J pri ohrozovaní kráľa. Takže 1.Vxd5 Vxd5 2.Jf3 s hrozbou matu na h2. 2.-V5d2 bráni matu, ale fatálna strata materiálu rozhoduje. 3.Vxd2 Vxd2 4.Jxd2 b5 5.Jc4. S pomocou centralizácie svojho kráľa, čierny bez najmenších problémov presadí jedného pešiaka do dámy. Zabrániť mu v tom dokáže iba vzdanie súpera. Menej skúsení hráči by namiesto 3.Vxd2 brali jazdcom. Rozhodujúca prevaha jazdca by bola tak či tak, ale presadzovanie výhody by bolo výrazne sťažené súperovou vežou.